اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به کیک‌های نرم و خیس علاقمندید بهتر است که کیک خیس شکلاتی را نیز امتحان کنید. کیک خیس بسیار نرم است و طعم بسیار خوبی دارد. ترکیب کیک کاکائویی با کرم شکلاتی فراوان می‌تواند بهترین دسر برای یک روز عالی باشد. برای تهیه این کیک فقط لازم است که یک کیک کاکائویی ساده درست کنید و سپس آن را با لایه‌های زیادی از کرم کاکائو پوشش دهید. نکته ای که وجود دارد این است که شما می‌توانید به جای کرم کاکائو از گاناش شکلاتی نیز استفاده کنید. که در هر دو حالت کیک خیس شکلاتی شما بسیار خوشمزه و دلچسب می‌شود. در این مقاله آموزش هر دو نوع کیک را خواهید خواند.

تفاوت کیک خیس شکلاتی با کرم کاکائو و گاناش

هر کدام از دو نوع کیک، نرم و خوشمزه هستند و انتخاب بین آن‌ها به سلیقه شما وابسته است. اگر از کرم کاکائو برای تهیه این کیک خوشمزه استفاده کنید، تا حدودی طعم کره‌ای در کیک ایجاد می‌کند. اگر طعم شکلات را بیشتر دوست دارید، بهتر است از گاناش استفاده کنید. گاناش طعم کاکائوی کیک را بیشتر می‌کند.

 

کیک خیس شکلاتی

کیک خیس شکلاتی

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی

برای تهیه مایه کیک لازم است که آرد را در کاسه بزرگی الک کنید. سپس به آن شکر، جوش شیرین، کاکائو، وانیل، بکینگ پودر و مقداری نمک اضافه کنید. سپس همه این مواد را که به صورت خشک هستند با هم مخلوط کنید. حالا نوبت به اضافه کردن مواد مایع است. دو عدد تخم مرغ را روی مواد خشک بشکنید. سپس روغن و شیر را به آن اضافه کنید و با سرعت متوسط هم زن برقی حدود ۲ دقیقه این مواد را هم بزنید. بعد از انجام این کارها دو قالب گرد متوسط که سایز یکسانی دارند را با کره چرب کنید و مقدار کمی‌هم آرد بپاشید. مایه کیکی که آماده کرده اید را به طور مساوی درون قالب‌ها بریزید. نکته قابل توجه این است که مایه در کمتر از نصف قالب‌ها ریخته شود. با این کار کیک شما جای پف کردن خواهد داشت. حالا قالب‌ها را در داخل فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید کیک بپزد.

طرز تهیه کرم کاکائو برای کیک خیس شکلاتی

در مدت زمانی که کیک داخل فر قرار گرفته است، شما کرم کاکائو را تهیه کنید. کره‌ای که در دمای اتاق نرم شده است را داخل یک کاسه بریزید و به مدت ۱ الی ۲ دقیقه با سرعت بالای همزن آن را به هم بزنید تا این کره حالت کرم پیدا کند.

مقدار کمی‌ پودر قند ، پودر کاکائو و شیر به آن اضافه کنید و هم زدن با همزن برقی را دوباره از سر بگیرید. وانیل را اضافه و مخلوط کنید و سپس باقیمانده پودر قند و کاکائو و شیر را در یک یا دو مرحله ای دیگر به تدریج اضافه کنید تا کرم کاکائو یک دست شود.

طرز تهیه گاناش برای کیک خیس شکلاتی

برای تهیه کیک خیس شکلاتی با گاناش دیگر نیازی به درست کردن کرم کاکائو ندارید. بعد از اینکه کیک‌ها آماده شد، آن‌ها را برش بزنید.

برای تهیه گاناش لازم است ۱۵۰ گرم شکلات چیپسی یا شکلات تخته‌ای خرد شده یا رنده شده داشته باشید. خامه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا شروع به تبخیر کند. سپس آن را از روی حرارت بردارید و شکلات‌ها را اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید و سپس خامه و شکلات‌ها را هم بزنید. کره هم دمای اتاق را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. اکنون گاناش آماده است.

می‌توانید هم گاناش داغ را روی سرتاسر کیک بریزید و هم برای خنک شدن آن صبر کنید. گاناش داغ رقیق‌تر است و سراسر کیک را می‌پوشاند. اما اگر قصد دارید قطرات گاناش تمام کیک را نپوشاند و حالت داشته باشد، بهتر است تا خنک و غلیظ شدن آن صبر کنید. گاناش کاربردهای بسیاری در شیرینی‌پزی دارد که در مقاله‌ای جدا به آن خواهیم پرداخت.

مرحله آخر تهیه کیک خیس شکلاتی

زمانی که کیک‌ها پخته شد، آن‌ها را از فر خارج کنید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کیک‌ها خنک شود. سپس آن‌ها را از قالب خارج کنید و هرکدام از آن‌ها را از وسط به صورت افقی برش بزنید تا ۴ لایه کیک داشته باشید. روی لایه زیرین یکی از کیک‌ها مقداری کرم کاکائو یا گاناش بمالید و لایه دیگر را روی آن قرار دهید. این کار را تکرار کنید و در آخر روی سطح و دورتادور کیک را کرم کاکائو بمالید و سطح کرم را با لیسک صاف کنید. کرم کاکائوی باقیمانده را داخل یک قیف بریزید

اگر کیک را با گاناش درست می‌کنید، تنها کافی است آن را روی سطح کیک بریزید. اگر دوست دارید شکلات بیشتر در کیک فرو رود، می‌توانید آن را با خلال دندان سوراخ کنید و سپس کرم کاکائو یا گاناش را روی آن بریزید. البته غلظت کرم بیشتر است و ممکن است به انداه گاناش به خورد کیک نرود.

در پایان نیز دور تا دور سطح کیک خیس شکلاتی خود را با شکلات‌ها، ترافل‌های رنگی و سایر مواد تزئینی، تزئین کنید. این کیک هم برای مهمانی‌های دورهمی و هم برای تولد انتخاب مناسبی است.

نکات مهم برای تهیه کیک خیس شکلاتی

برای اینکه کیک باکیفیت و خوش طعمی داشته باشید، لازم است به نکاتی که در ادامه بیان کرده‌ایم توجه کنید.

  • اگر قبل از خنک شدن کیک بخواهید آن را از قالب جدا کنید، کیک شما خرد می‌شود.
  • هنگام زدن تخم مرغ‌ها به اندازه نوک قاشق وانیل تازه یا پودر شده اضافه کنید.
  • حتما مواد مورد استفاده در کیک را به دمای اتاق برسانید.
  • اگر می‌خواهید کیک شما خوش ظاهر باشد و پف کند باید کره و شکر را کمی‌ بیشتر از حالت عادی هم بزنید. لازم است هم زدن را تا آنجایی ادامه دهید که مخلوط پف کند و رنگ آن زرد مات شود. حداقل زمان لازم برای این کار ۵ دقیقه است.
  • برای خوش طعم شدن کیک خیس شکلاتی از عصاره وانیل استفاده کنید.
  • در اندازه آرد کیک خود دقت داشته باشید. آرد بیش از اندازه باعث ترک خوردن کیک می‌شود.
  • اگر بکینگ پودر و آرد شما تازه نباشد، یا سفیده تخم مرغ را کم یا زیاد هم بزنید و یا فر به اندازه کافی گرم نشده باشد، کیک پف نمی‌کند.
  • پودرهای آماده کیک خیس شکلاتی را از برندهای معتبر تهیه کنید.

 

کیک خیس شکلاتی

کیک خیس شکلاتی

گالری شوکولیک

مجله شکلاتی شوکولیک تمام مطالب خود را به کاکائو اختصاص داده است. در شوکوآموزش انواع مختلف دسرها، کیک‌ها و نوشیدنی‌های شکلاتی آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید تمام آن‌ها را با مواد در دسترس درست کنید و دیگر نیازی نیست محصولات آماده خریداری کنید.