در طول سالها شرکتهای زیادی در صنعت غذایی فعالیت داشتهاند. تعداد بسیاری از این شرکتها در برابر موانع سر راه خود شکست خوردند و به تعطیلی کشانده شدند.
اما برندهایی هستند که به فعالیت خود ادامه داده و پیشرفت کردهاند. برخی از آنها نقش مهمی در صنعت و بازار غذایی جهان ایفا میکنند و بسیار بزرگ هستند. یکی از این برندها، برند بزرگ نستله است.
در این مقاله قصد داریم تاریخچه برند نستله را برای شما تعریف کنیم. یک داستان درباره برند بزرگی که دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشته است. تاریخچه برند نستله با این قدمت، میتواند داستانی بسیار جذاب باشد. پس بیایید نگاهی به این تاریخچه بیندازیم.
این داستان از ۲ فرد آغاز میشود که فعالیتی جداگانه داشتند؛ چارلز پیج، دیپلمات آمریکایی و هنری نستله، داروساز سوئیسی. آنها کار خود را در این صنعت، با تولید شیر شروع کردند. در سال ۱۸۶۷، هنری نستله داروساز شهر ووه سوئیس، تولید محصول جدید را آغاز کرد.
محصول او نوعی شیر گاو مخصوص نوزادانی بود که نمیتوانستند شیر مادر را مصرف کنند. هنری محصول خود را با نام تجاری Farine Lectee Nestle به بازار عرضه کرد.
در سالهای ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۳ محصول هنری از استقبال بسیاری برخوردار شد و تولیدات آن از ۱۰۰۰ قوطی به ۲۰۰۰ قوطی افزایش یافت. هنری نستله تلاش میکرد تا مادران و پزشکان را از مزایای محصول جدید خود، باخبر کند.
همه چیز در سالهای اولیه تاریخچه برند نستله به خوشی پیش میرفت. اما مشکلاتی نیز وجود داشت. برای مثال سفارشات بیش از توان تولیدی بود. این باعث میشد که شیر نستله با تأخیر به دست مشتریها برسد.
هنری در ۶۱ سالگی دیگر قادر به ادامه کار خود نبود. در این زمان یکی از نمایندگان مجلس سوئیس به نام جولز مونرات، مدت زیادی به برند نستله علاقه داشت.
بنابراین توانست در سال ۱۸۷۵ با یک میلیون فرانک، هنری را راضی به فروش کسب و کار خود کند. مونرات به آرزوی دیرینه خود رسید و نام شرکت را نیز به Farine Lectee Henri Nestle تغییر داد. این رویداد بخش مهمی از تاریخچه برند نستله است.
اما نقش چارلز در تاریخچه برند نستله چیست؟ ابتدا بیایید بیشتر با این دیپلمات آمریکایی آشنا شویم. چارلز مدتها در زوریخ فعالیت داشت. در طول این مدت متوجه شد که در سوئیس، میزان تولید شیر و لبنیات بسیار بالاست.
بنابراین مکان مناسبی برای کسب و کارهایی در این زمینه مثل تولید شیر غلیظ به شمار میرود. پیج موفقیت گیل باردن، اولین تولید کننده شیر غلیظ بستهبندی شده در آمریکا را دیده بود.
به همین خاطر در ابتدا تصمیم داشت تا از باردن مجوز گرفته و محصولات او را با نام Borden Milk، در اروپا به فروش برساند. اما او در این کار موفق نشد.
این فرد که نقش مهمی در تاریخچه برند نستله دارد، به همین سادگی تسلیم نشد. او شرکت خود را با نام آنگلو سوئیس تأسیس در شهر شم تأسیس کرد. پیج تبلیغات بسیاری انجام داد و به پیشرفتهای بزرگی دست یافت.
شرکت او بحرانهای اقتصادی پیشآمده در سالهای ۱۸۷۲ و ۱۸۷۵ را نیز پشت سر گذاشت. اما چارلز در سال ۱۸۷۳ از دنیا رفت و آنگلو سوئیس به دست برادرش، جورج و سهامداران رسید.
در این بخش از تاریخچه برند نستله، شرکتهای آنگلو سوئیس و نستله رقابت شدید با یکدیگر داشتند. در این بین جورج پیشنهاد خرید نستله را ارائه داد و پاسخ منفی شنید.
پس از آن او کارخانه جدید در آمریکا ساخت و تمرکز خود را بر این بازار گذاشت. همین کار او باعث شد که از بازار اروپا غافل بماند و این بازار به دست نستله تصاحب شود. پس از فوت جورج در سال ۱۸۹۹، مدیران آنگلو سوئیس کارخانه آمریکایی خود را به بوردن فروخته و بر بازار اروپا تمرکز کردند.
شرکتهای آنگلو سوئیس و نستله رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. هرکدام در تلاش بودند تا بازار شیر اروپا را به دست بگیرند. هیچ یک از این دو برند بزرگ نیز اهل شکست نبودند. همین باعث میشد که انرژی بسیاری صرف رقابت شود.
به همین دلیل مدیران دو شرکت با یکدیگر مذاکره و همکاری جدیدی را آغاز کردند. در سال ۱۹۰۵ با ادغام دو شرکت آنگلو سوئیس و نستله، بخش مهمی از تاریخچه برند نستله، ورق خورد.
حال یک شرکت جدید با نام نستله آنگلو سوئیس، متشکل از ۷ کارخانه در سوئیس، ۳ کارخانه در نروژ، ۶ کارخانه در انگستان و یک کارخانه در هر یک از کشورهای آلمان، آمریکا و اسپانیا، به وجود آمد.
پس از شروع به کار برند جدید، این شرکت کارخانه جدیدی در استرالیا راهاندازی کرد. استرالیا یکی از بزرگترین بازارهای شیر غلیظ بود. با راهاندازی این کارخانه شرکت زیرمجموعههای بسیاری را به وجود آورد و پیشرفتهای خوبی در بازار استرالیا داشت. به مرور زمان شرکت نستله آنگلو سوئیس وارد بازار آسیا شد و بخش بزرگی از این بازار جدید را هم به دست گرفت.
جنگ جهانی اول مشکلات بزرگی را در تاریخچه برند نستله رقم زد. با قطع شدن راههای ارتباطی و ویران شدن زیرساختها، تولید با مشکلات زیادی روبرو شد. توان تولیدی کارخانههای این برند کاهش پیدا کرد.
در سال ۱۹۱۶ تولید شیر تازه خیلی کم و باعث کاهش توان تولیدی کارخانهها شد. محدود شدن تجهیزات مورد استفاده کارخانهها و افزایش هزینه تولید، از دیگر مشکلات بزرگ بودند. به قدری که حتی تأمین ظرف مناسب برای انتقال شیر نیز کار سختی بود.
با وجود مشکلات بزرگی که در این بخش از تاریخچه برند نستله وجود داشت، سفارشات این برند افزایش یافت. دولتها برای تأمین غذای سربازهای خود، به محصولات بستهبندی شده نستله نیاز داشتند. بنابراین شرکت برای تأمین سفارشات خود تصمیم گرفت تا کارخانههایی در کشورهای بیطرف و کمخطر، تأسیس کند.
با این کار تعداد کارخانههای نستله به ۴۰ عدد افزایش یافت که باعث افزایش تولیدات این شرکت شد. در بین کشورهای کمخطر آمریکا مقصد مهمی برای نستله بود. این برند سهام زیادی از ۳ شرکت بزرگ استرالیایی را خریداری کرد. نستله در همین زمان وارد آمریکای جنوبی شد و در همان ابتدا، کارخانهای در آراراس برزیل راهاندازی کرد. این روند در تاریخچه برند نستله ادامه داشت.
تا اینکه در سال ۱۹۲۱ نستله دارای ۸۰ کارخانه در کل جهان و ۱۲ زیرمجموعه بود. در همین مواقع، نستله با معرفی پودر شیر خود با نام Lactogen این صنعت را وارد دوران جدیدی کرد.
این قسمت از تاریخچه برند نستله پر از پیشرفتهای خوب و ایجاد کارخانههای جدید است. اما همین پیشرفت بسیار سریع، مشکلاتی را به همراه آورد. برای اولین بار در تاریخچه برند نستله، این شرکت ضرر بزرگی را تجربه کرد.
با این ضرر بازار سهام واکنش نشان داده و شرایط را برای نستله بدتر کرد. این ضرر بخاطر وجود چند مشکل در کنار هم بود؛ مشکلاتی مثل گران شدن زغال سنگ و شکر، افزایش قیمت محصولات، کاهش توان خرید مردم و بحرانهای اقتصادی. مدیران نستله تصمیم گرفتند تا تغییراتی برای مقابله با این مشکلات ایجاد کنند.
آنها لوئیس داپلز را به عنوان مدیر مالی شرکت انتخاب کردند. با مدیریت خوب او و تعطیل کردن تعدادی از کارخانهها در کشورهای سوئیس، نروژ، انگلستان و استرالیا، نستله بار دیگر به سوددهی رسید.
با چنین تغییرات، از سال ۱۹۲۳ در تاریخچه برند نستله، دوباره رشد و توسعه دیده شد. در همین برنامه توسعه کارخانههایی در آفریقای جنوبی، ایتالیا، آلمان، بلژیک و فرانسه ساخته شدند. بدهیهای بانکی شرکت نیز از ۲۹۳ میلیون فرانک به ۵۴.۵ میلیون فرانک رسید.
همچنین محصولات جدیدی در تاریخچه برند نستله به ثبت رسیدند. این محصولات پودر شیر مالت به نام Milo و شیر Eledon بود که برای کودکان دارای مشکلاتی گوارشی تولید شد. با خریداری چندین شرکت فعال در زمینه پنیر، کره و شکلات مثل Sarotti برلین، نستله تولیدات خود را گستردهتر کرد.
شرکت نستله توجه زیادی به بازار شکلات داشت. بنابراین تولید شکلاتهای مختلفی را با برندهای پیتر، نستله، کوهلر و کایلر آغاز کرد.
با رکود بزرگ جهانی شرکتهای بسیاری از پا درآمدند. اما نستله به قدری قدرتمند شده بود که این رکود تأثیر چندانی بر آن نداشت. در این رکود شرکت نستله کارخانههایی در کوبا و آرژانتین ایجاد کرد.
جالب است بدانید که در این دوره از تاریخچه برند نستله که رکود اقتصادی شدت بیشتری گرفت، این شرکت تولیدات خود را افزایش داد. در این دوره برند سوئیسی نستله کارخانههایی را در کشورهای دانمارک، چک اسلواکی، مکزیک و شیلی احداث کرد.
آمریکا در دوران رکود اقتصادی بیترین خسارت را دید. اما نستله در این کشور فقط کاهش سود ۱۳ درصدی را داشت. شرکت به این کاهش اهمیتی نداد و همچنان به گسترش فعالیتهای خود پرداخت.
البته در این بین فرهنگ صرفهجویی در آمریکا شکل گرفت که باعث مشکلاتی در تاریخچه برند نستله شد. با صرفهجویی فروش محصولات نسبتا گران نستله کاهش یافت. البته با ایجاد بازار رقابتی و کاهش قیمت محصولات، نستله این مشکلات را هم پشت سر گذاشت.
اتفاق دیگری که در دوران رکود رقم خورد، سیاست تمرکز زدایی در این شرکت بود. با مشکلات جدیدی که درحوزه ارز رخ داد، نستله تصمیم گرفت که به یک هولدینگ تبدیل شود و شرکتهای زیرمجموعه خود را مدیریت کند. با این کار تأسیس شرکتی در پاناما به نام Unilac کرد، تاریخچه برند نستله وارد عصر جدید شد.
در سال ۱۹۳۷، داپلز مدیر فوق العاده نستله از دنیا رفت. پس از آن و طی ۸ سال تحقیق و توسعه، نسکافه، قهوه فوری نستله، به جهان معرفی شد. البته این تحقیق و توسعه در زمان مدیریت داپلز آغاز شد.
در آن زمان یکی از نمایندگان انجمن قهوه برزیل، از داپلز درخواست کرده بود تا مازاد تولید قهوه برزیل را به صورت حبههای قهوه به بازار عرضه کند. اما نسکافه به صورت پودر عرضه شد که امکان کنترل مصرف را به خریدار میداد.
نسکافه در طول مدت دو سال محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد. در سال ۱۹۴۰ نیز نستله محصول جدید و مشابه با نام Nestea را به بازار عرضه کرد. این محصول نیز در مدت کوتاهی به فروش بالایی رسید.
جنگ جهانی دوم تأثیر بدی در تاریخچه برند نستله دارد. در این جنگ درآمد شرکت بسیار کاهش یافت. مشکلاتی مثل کمبود مواد اولیه و گرانی آنها، باعث مشکلات متعددی در نستله شد. اما این جنگ تأثیر مثبتی نیز داشت.
با حضور آمریکا در جنگ، سفارش خرید پودر شیر و نسکافه برای سربازان افزایش چشمگیری یافت. در این دوره فروش نستله از ۱۰۰ میلیون دلار به ۲۲۵ میلیون دلار رسید.
پس از پایان جنگ نیز اتفاقات بسیار مهمی در تاریخچه برند نستله افتاد. برخی از کارخانهها باهم ادغام شدند که شکست و پیروزیهایی برای شرکت به همراه داشت. در دروره پس از جنگ جهانی دوم، نستله تصمیم گرفت تا وارد حوزههای دیگری شود.
مثل ورود به صنعت آبمیوهسازی و سوپ آماده که البته موفقیت خوبی برای نستله نداشتند. ولی در این بین، نستله سهام عمده Loreal را خریداری کرده و به موفقیت خوبی دست یافت.
همچنین نستله وارد حوزههایی مثل تولید محصولات چشمپزشکی شد و فعالیت خود را گستردهتر کرد. در این دوران بود نام Nestle S.A برای شرکت انتخاب شد.
اواخر قرن بیستم در تاریخچه برند نستله، پر از ادغامها و همکاریهای جدید مثل همکاری با کوکا کولا بود. نستله شرکتهای را خریداری و کارخانههای جدیدی را در کشورهای مختلف احداث کرد.
در زمان پیشرفت فناوری نیز این شرکت هزینههای بسیاری را صرف نوسازی تجهیزات شرکتها و کارخانههای خود کرد.در این دوره از تاریخچه برند نستله نیز، این شرکت با چالشهایی روبرو بود. ورود به حوزههای جدید و فعالیت در کشورهای در حال توسعه، مشکلاتی را به همراه داشتند.
اما نستله بار دیگر با تدبیر مدیران خود از مشکلات پیش روی خود عبور کرده و به فعالیت ادامه داد.امروزه نستله حدود ۵۰۰ کارخانه در ۱۹۰ کشور جهان دارد. این شرکت با تعداد کارکنان ۳۰۸ هزار نفر با قدرت در زمینههای مختلف فعالیت میکند.
اما بدون شک مهمترین اقدام نستله، تولید نسکافه بود که الان ارزش برندی بالایی نسبت به خود نستله دارد.تاریخچه برند نستله پر از فراز و نشیبهای فراوان در طول سالهای بسیار است.
شرکتهای کمی مانند نستله تاریخچهای با این قدمت دارند. نستله همچنان اهل چالشهای جدید است. بدون شک نیز با ورود به یک حوزه جدید، نقش مهمی را ایفا میکند.
نستله یکی از برندهای محبوب طرفداران شکلات و قهوه است. مجله شوکولیک، تاریخچه کاملی از این شرکت ارائه داده است. اگر به تاریخچه برندهای دیگر کاکائوی دنیا علاقه دارید، همچنان با شوکودانش همراه باشید.